fredag 5 april 2013

Kärlek nyfikenhet prozac och tvivel av Lucia Etxebarria

Kärlek nyfikenhet prozac och tvivel kom ut på svenska för över 10 år sedan och jag har velat läsa den sedan dess men inte riktigt kommit mig för. Några gånger har jag snubblat på mållinjen då jag på biblioteket just den gången inte kom ihåg varken titeln eller författarinnans efternamn. Men nu läser jag spanskt och då har jag naturligtvis sett till att det blev av!

Boken utspelar sig i 90-talets Madrid. De tre systrarna Ana, Rosa och Cristina är så olika man kan vara. Ana är den unga hemmafrun utan liv utanför hemmet, Rosa är karriärkvinnan utan liv utanför jobbet och Cristina jobbar på en bar och fyller nätterna med sex och droger. Alla tre systrarna mår dåligt men tycks oförmögna att mötas. Alla tre systrarna är på väg mot katastrofen men något händer och det vänder till något mer hoppfullt mot slutet av boken. Relationerna till mamman, släktingarna och den frånvarande pappan bildar en bakgrund och delvis en förklaring till det systrarna går igenom.

Det är en lättläst fascinernade bok och den ger mycket av det jag vill ha av min spanska läsning denna vår. Vardagslivets förutsättningar i dagens Spanien. De tre systrarna symboliserar förvisso tre extrema poler i de unga moderna spanjorskornas vardag men någonstans där i spannet mellan de tre rollerna finns de alla. Och jag tycker det är lätt att känna igen sig i fragment hos dem alla tre.

Kärlek nyfikenhet prozac och tvivel är snart 20 år gammal och jag skulle så gärna läsa en bok på samma tema  som utspelar sig idag, 15 år senare. För jag är övertygad om att förutom 90-talets tidstypiska detaljer så har mycket förändrats i Spanien. Framförallt för spanska unga hemmafruar, spanska karriärkvinnor och spanska partypinglor.

Kärlek nyfikenhet prozac och tvivel var en stor kritiker och publiksucce i Spanien när den kom.  Den prisbelönta Beatriz och himlakropparna har också kommit ut på svenska. Båda är dock slutsålda hos de svenska förlagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar